MC-körkort/Uppkörning/Lågfartsbanan

Lågfartsbanan - MC-uppkörningen

Lågfartsbanan anses av många vara ett ganska klurigt moment, men den behöver inte vara det om du är väl förberedd! Du finner en skiss av lågfartsbanan strax här nedanför, men vänligen observera att skissen inte är skalenlig!

Du börjar lågfartsbanan med att leda in din motorcykeln till vänster, för att sedan backa den in i den högra delen, där banan startar.

Börja med att köra ut ur banan och runda den röda konen. När du sedan svänger in mot de två blåa konerna kan du med fördel ta ut kurvan. Mellan de två blå konerna ska du sedan stanna och sätta ner foten. Därefter startar du igen, svänger höger och rundar den andra röda konen. När du sedan svänger runt mot det andra paret blå koner ska du även ta ut denna kurva. Stanna mellan de blå konerna. Sväng sedan höger, ta ut svängen väl och runda sedan den röda konen. Fortsätt nedåt och kör emellan de två blå konerna igen, men denna gång skall du inte stanna utan bara krypköra mellan dem. Fortsätt kör, runda den röda konen och kör sedan in i garaget igen.

Glöm inte att handledaren bestämmer åt vilket håll lågfartsbanan går, så glöm inte att öva på att åka åt bägge håll!

Tänk på följande:

Lågfartsbana 1 vid MC-uppkörningen

Skiss av lågfartsbanan vid uppkörningen för MC-körkort (OBS! Ej skalenlig!)


Tidigare lågfartsbana

Före den 1 maj 2015 var det två lågfartsbanor man skulle ta sig igenom för motorcykelkörkort. Men även om den lågfartsbana som fanns tidigare inte är aktuell längre kan det fortfarande vara bra att känna till den, och kanske även sätta upp den själv och öva köra den.

Lågfartsbana 1 var den enklaste av de två lågfartsbanorn som fanns förr, i alla fall om man skall lyssna till majoriteten av de som klarade av uppkörningen för MC-körkort. Du finner en skiss av lågfartsbana 1 längst ner på den här sidan, men vänligen observera att skissen inte är skalenlig!

Man börjar med att rulla in din MC i "garaget". För att starta i den positionen som visas på skissen rullar du upp din motorcykel till vänster och sen "backar" för att "parkera" den i högra delen. Det är en fördel om du "parkerar" så lång mot den bortre kantlinjen som möjligt, eftersom det underlättar när du ska börja banan.

Kör ut igen genom garaget, krypkör slalom mellan alla konerna. Efter den tredje konen tar du ut kurvan stort och vänder motorcykeln, detta för att du ska komma in så bra som möjligt i slalombanan på vägen tillbaka. Kör igenom banan igen och stanna inne i garaget, på samma ställe som du började.

Lågfartsbana 1 vid MC-uppkörningen

Skiss av lågfartsbana 1 vid uppkörningen för MC-körkort (OBS! Ej skalenlig!)




Kommentarer


#1   Vinglig   2012-12-17 12:54  
Hej!

Jag har jättesvårt att hålla balansen på lågfartsbanorna. Om jag verkligen koncentrerar mig och håller upp blicken så går det bra, men ett litet snedsteg och jag blir nervös och tappar balansen.

Tips?

#2   MC-korkort.se   2012-12-18 09:24  
Hej "Vinglig"!

Lågfartsbanorna var riktigt luriga i början. Det gäller att öva så mycket du bara kan. Om du har någon att övningsköra med kan du ju be denna åka med så att du får köra banan någon timme eller så. Det är ju inte så skoj att betala 800 spänn för att åka där med körskolan i 45 minuter.

Annars så har du nog fått dom flesta tipsen av din körskollärare, men ifall han eller hon har missat något så kommer det ett gäng här:
- Låg tyngdpunkt
- Sträck upp huvudet så högt det bara går och håll blicken LÅNGT fram
- Lyssna på motorn och var beredd på att ge gas, så att du slipper få motorstopp

Det kanske inte är helt självklart, men du kan faktiskt kugga på lågfartsbanan om du har fel teknik. Därför är det lika bra att från början lära in att ha blicken långt fram.

Mvh,
MC-korkort.se

Skriv en kommentar